Sejm uchwalił nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych

Sejm uchwalił nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą miały obowiązek ustanawiania stref czystego transportu. Samorządy same określą ich wielkość. Ponadto cała flota autobusów musi zostać wymieniona na zeroemisyjnych. Zmienią się też przepisy dla miast powyżej 50 tys. mieszkańców.

Nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych przewiduje mechanizmy, które będą wspierać działania zmniejszające ilość szkodliwych emisji pochodzących z transportu drogowego.

Zgodnie z projektem w miastach, w których liczba mieszkańców jest większa niż 100 tys., wprowadzony zostanie obowiązek ustanawiania stref czystego transportu, w przypadku przekroczenia poziomu dwutlenku azotu (NO2) dopuszczalnego w powietrzu. Przekroczenia średniorocznego poziomu tego zanieczyszczenia odnotowano do tej pory w czterech miastach, w których dokonywana jest ocena jakości powietrza, czyli w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu oraz Katowicach.

W miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, wprowadzony zostanie obowiązek ustanawiania stref czystego transportu. Wielkość stref czystego transportu zostanie określona przez samorządy.

Od 2026 r. miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą musiały kupować autobusy wyłącznie zeroemisyjne.Jednocześnie, odciążone zostaną samorządy o liczbie mieszkańców powyżej 50 tys., które obecnie muszą realizować to zadanie publiczne z wykorzystaniem pojazdów zero i niskoemisyjnych. Nowe przepisy znoszą te wymagania.

Samorządy będą miały 16 lat na pełną wymianę floty pojazdów.

źródło: https://portalsamorzadowy.pl/gospodarka-komunalna/strefy-czystego-transportu-beda-obowiazkowe-samorzady-same-okresla-ich-wielkosc,585033.html

Scroll to Top