Rozporządzenie w sprawie ewakuacji ludności i zabezpieczenia mienia

W Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie w sprawie ewakuacji ludności oraz zabezpieczenia mienia. Dokument określa m.in. obowiązki organów samorządu terytorialnego, w tym wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, dotyczące działań w przypadku wystąpienia zagrożenia.

Opublikowane rozporządzenie określa szczegółowy sposób realizacji działań w zakresie ewakuacji ludności oraz zabezpieczenia mienia w przypadku wystąpienia zagrożeń, w tym zadania realizowane przez samorządy. Chodzi m.in. o wskazanie obszarów przewidzianych w pierwszej kolejności do objęcia ewakuacji, ustalenie liczby ewakuowanej ludności, wyznaczenie szlaków komunikacyjnych oraz środków transportu.

W przypadku zarządzenia ewakuacji na terenie danej gminy wójt ma obowiązek  poinformować o tym  ludność za pomocą systemu ostrzegania i alarmowania oraz środków masowego przekazu. Samorządy powinny też przeciwdziałać dezinformacji i weryfikować komunikaty i ostrzeżenia podawane przez inne podmioty i organy.

O przyjętych ustaleniach i podjętych decyzjach wójtowie, burmistrzowi i prezydenci miast mają obowiązek niezwłocznie i na bieżąco informować właściwego starostę. Starosta, na którego obszarze wystąpiło zagrożenie powinien zapewnić koordynację działań i wsparcie procesu ewakuacji dla organów niższego szczebla, z wykorzystaniem wkładu do wojewódzkiego planu ewakuacji ludności.

źródło: https://samorzad.pap.pl/kategoria/prawo/jest-rozporzadzenie-w-sprawie-ewakuacji-ludnosci-i-zabezpieczenia-mienia-dokument