W MSWiA są prowadzone analizy dotyczące ewentualnej nowelizacji ustawy o funduszu sołeckim. Resort zapowiada w tej sprawie konsultacje m.in. ze środowiskiem sołeckim.
Prace nad ewentualnymi zmianami w przepisach o funduszu sołeckim MSWiA zapowiadało już w kwietniu ubiegłego roku, o czym w odpowiedzi na interpelację informował wiceminister Szymański. Wiceszef resortu zaznaczył również, że wprowadzone w 2025 r. przepisy nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, których celem było wzmocnienie i ustabilizowanie finansów jednostek samorządu terytorialnego poprzez zwiększenie dochodów własnych, „niewątpliwie będzie miało wpływ na wysokość funduszu sołeckiego w kolejnych latach”.
Jak wskazano w odpowiedzi na interpelację, przepisy ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim nie zawierają enumeratywnego katalogu przedsięwzięć, które można sfinansować z tych środków, co oznacza, że każdorazowo trzeba rozstrzygnąć, czy zakładane przedsięwzięcie mieści się w katalogu zadań własnych gminy i spełnia pozostałe ustawowe wymogi.
Zgodnie z obowiązującą ustawą o funduszu sołeckim, środki można przeznaczyć na realizację wyłącznie tych zadań, które są zadaniami własnymi gminy, służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy. Środki mogą być też skierowane na pokrycie wydatków na działania zmierzające do usunięcia skutków klęski żywiołowej. Przedsięwzięcia przewidziane do realizacji muszą zostać opisane i zgłoszone we wniosku sołectwa.