FENX Gospodarka wodno‐ściekowa – nabór wniosków

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jako Instytucja Wdrażająca działanie FENX.01.03 Gospodarka wodnościekowa priorytet FENX.01 Wsparcie sektorów energetyka i środowisko z Funduszu Spójności współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027, działając na podstawie Porozumienia z Ministrem Klimatu i Środowiska, ogłasza nabór projektów w ramach działania FENX.01.03 Gospodarka wodnościekowa.

Ostateczny termin składania wniosków o dofinansowanie upływa dnia 11.04.2025 r. (do godz. 23:59).

Typ projektów podlegających dofinansowaniu w ramach Działania FENX.01.03

W ramach naboru wsparcie mogą uzyskać przedsięwzięcia związane z budową nowej infrastruktury komunalnej do zbierania ścieków komunalnych oraz budową, przebudową, rozbudową i remontem istniejącej infrastruktury komunalnej do ich oczyszczania, niezbędne do zrealizowania zobowiązań wynikających z Dyrektywy Rady 91/271/EWG dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych (zwanej dalej: dyrektywą ściekową), realizowane wyłącznie w aglomeracjach o wielkości co najmniej 15 000 RLM, wskazanych w obowiązującym w dniu złożenia wniosku Krajowym Programie Oczyszczania Ścieków Komunalnych (KPOŚK) jako niespełniające wymaganych warunków zgodności z “dyrektywą ściekową”.

Dokumentem stanowiącym podstawę do wyboru projektów będzie obowiązujący KPOŚK

W ramach naboru wsparcie może zostać przyznane  projektom kompleksowym  w zakresie gospodarki wodno-ściekowej zlokalizowanym na obszarze aglomeracji ujętych w KPOŚK, których zakres obejmuje:

  1. budowę, rozbudowę lub modernizację oczyszczalni ścieków komunalnych, która jest niezbędna dla osiągnięcia zgodności z dyrektywą ściekową w zakresie standardów oczyszczania lub sumarycznej przepustowości oczyszczalni obsługujących aglomerację. Tam gdzie to możliwe, a także uzasadnione technicznie i finansowo, zakres projektu może obejmować również technologie wykorzystujące potencjał energetyczny ścieków i osadów ściekowych do produkcji energii cieplnej i elektrycznej oraz energooszczędne urządzenia

lub

  1. budowę zbiorczych systemów kanalizacji sanitarnej na terenie aglomeracji, które nie spełniają wynikającego z dyrektywy ściekowej wymogu w zakresie stopnia skanalizowania. Dofinansowanie modernizacji kanalizacji sanitarnej w ramach naboru jest możliwe jedynie w przypadku, gdy jest ona niezbędna dla zrealizowania objętej projektem nowej sieci kanalizacji sanitarnej.
  2. W ograniczonym zakresie rzeczowym oraz finansowym (do 20% całkowitego kosztu kwalifikowalnego projektu), wyłącznie w sytuacji, gdy równocześnie zostanie zapewniona zgodność aglomeracji z wymaganiami dyrektywy ściekowej, dopuszczalne jest włączenie do zakresu  projektu kompleksowego również zadań uzupełniających, niemających bezpośredniego wpływu na osiągnięcie przez aglomerację zgodności z dyrektywą ściekową, które polegają na:
  • wdrożeniu inteligentnych systemów zarządzania sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi;
  • modernizacji lub rozbudowie oczyszczalni ścieków komunalnych, w tym infrastruktury służącej do przeróbki i zagospodarowania osadów ściekowych oraz wykorzystania potencjału ścieków i osadów ściekowych do produkcji energii cieplnej i elektrycznej, w przypadku oczyszczalni, które spełniają warunki zgodności z dyrektywą ściekową w zakresie standardów oczyszczania i sumarycznej przepustowości oczyszczalni obsługujących;
  • zakupie i wdrożeniu energooszczędnych urządzeń i technologii stosowanych do zbierania ścieków komunalnych;
  • realizacji  zadań związanych z rozbudową i poprawą jakości systemów zaopatrzenia ludności w wodę, dotyczących:
  • ograniczania strat wody w sieciach wodociągowych;
  • zwiększania efektywności dostaw wody, rozwoju systemów ujęć, uzdatniania, zaopatrzenia, dostawy wody do spożycia (w tym budowa nowych lub modernizacja istniejących sieci wodociągowych, stacji uzdatniania, ujęć wody);
  • zmniejszenia zużycia wody, ujęcia jej w obiegu zamkniętym oraz wtórnego wykorzystania wody w podmiotach bezpośrednio realizujących zadania związane z gospodarką wodno‐ściekową.

W przypadku zakresu związanego z zaopatrzeniem w wodę, planowane zadania powinny się wpisywać w założenia Programu inwestycyjnego w zakresie poprawy jakości i ograniczenia strat wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi 

W uzasadnionych przypadkach, tj. gdy będzie to bezpośrednio związane z realizowanym projektem, możliwe jest sfinansowanie w projekcie wydatków na działania edukacyjne w zakresie podnoszenia świadomości ekologicznej społeczeństwa oraz/albo na współpracę, w tym wymianę wiedzy i doświadczeń oraz konsultacje, z partnerami z innych Państw Członkowskich, kandydujących lub stowarzyszonych.

Dofinansowanie mogą otrzymać podmioty odpowiedzialne za realizację zadań związanych z gospodarką wodno-ściekową na terenie aglomeracji, tj. jednostki samorządu terytorialnego i ich związki, przedsiębiorstwa wodociągowo‐kanalizacyjne (w rozumieniu art. 2 pkt 4 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków) oraz spółki wodne (w rozumieniu art. 441 ustawy Prawo wodne).

Poziom współfinansowania ze środków Funduszu Spójności w ramach działania FENX.01.03 zgodnie z zapisami § 6 ust. 1 Regulaminu wyboru projektów wynosi maksymalnie 70% wartości wydatków kwalifikowanych projektu.

Minimalne wymagania dotyczące gotowości technicznej projektu do realizacji przedsięwzięcia w ramach działania:

  • zgodność z wieloletnim planem rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, albo gdy podmiot realizujący projekt nie jest zobowiązany do jego opracowania, zgodność z kierunkami rozwoju gminy określonymi w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy;
  • zgodność z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (mpzp), a w przypadku braku mpzp – decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (decyzja o warunkach zabudowy lub decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego) dla inwestycji liniowych objętych projektem, dla których jest to wymagane;
  • posiadanie decyzji środowiskowych dla wszystkich zadań, dla których wydanie decyzji jest wymagane;
  • w przypadku zadań realizowanych w oparciu o Czerwoną Książkę FIDIC (lub równoważną) – wartość zadań inwestycyjnych, dla których dokonano zgłoszenia robót budowlanych lub posiadających pozwolenia na budowę dla kontraktów na roboty w stosunku do całkowitej wartości zadań planowanych do realizacji (wymagających pozwolenia na budowę lub zgłoszenia) wg warunków kontraktowych „Czerwonej Książki FIDIC” (lub równoważnej) – min. 40 %;
  • w przypadku zadań realizowanych w oparciu o Żółtą Książkę FIDIC (lub równoważną) – posiadanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego (PFU) opisującego zamówienie dla wszystkich zadań realizowanych wg Żółtej Książki FIDIC (lub równoważnej).

Realizację w oparciu o Żółtą Książkę FIDIC (lub równoważną) dopuszcza się tylko w przypadku zadań dotyczących:

  • budowy, rozbudowy lub modernizacji oczyszczalni ścieków,
  • budowy kanalizacji sanitarnej – jeżeli złożono wniosek o wydanie pozwolenia na budowę, uzyskano pozwolenie na budowę lub dokonano zgłoszenia robót.

źródło: https://www.gov.pl/web/nfosigw/fenx0103-iw01-00125—wspieranie-dostepu-do-wody-oraz-zrownowazonej-gospodarki-wodnej

Scroll to Top